Åbne kontormiljøer

Tre målrettede guider giver bud på, hvordan man kan tackle problemer i eksisterende åbne kontormiljøer.

Læs mere
Del: - -

Gode råd om støj i storrumskontorer

Herunder har vi samlet nogle af de forhold, der kendetegner arbejdspladser, der har gode erfaringer med håndtering af støj i storrumskontorer. Erfaringerne er hentet fra flere forskellige arbejdspladser.

Læs også:

Adfærd

  • De tager hensyn til hinanden – men uden at medarbejderne føler, at de skal lægge for meget bånd på sig selv. 
  • De har lavet en særlig telefonordning, så telefonerne altid tages. 
  • De laver retningslinjer i de enkelte afdelinger frem for at bruge overordnede, skriftlige regelsæt. Men de laver ikke for mange regler på forhånd, for tit går det bedre end forventet.  

Indretning

  • De har indrettet caféer til mere uformel snak. 
  • De har indrettet rum til (telefon-)samtaler eller fordybelse. 
  • De er bevidste om valget af materialer i bygningen. I stedet for hårde gulve, der ser pæne ud, har de fx valgt gulvtæpper i gangarealerne. 
  • De vælger materialer, der er gode til at absorbere lyd. 
  • De har indført en ”forstyr-ikke”-knap på skrivebordene, så den enkelte kan signalere ønsket om fred og ro. 
  • De placerer skrivebordene således, at medarbejdere med et naturligt arbejdsfællesskab sidder tæt sammen. Man oplever ofte mere støj, når den aktivitet, der foregår i lokalet, ikke er relevant eller aktuel for én selv. 
  • De inddrager medarbejderne i indretning af lokalerne.  

Indstilling

  • De er parate til at løse de problemer, der opstår. 
  • De tager selv små problemer alvorligt, så problemerne ikke vokser sig større. 
  • De har f.eks. været på studietur til andre arbejdspladser, der har storrumskontorer. 
  • De arbejder systematisk med håndtering af eventuelle støjgener. 
  • De får hjælp udefra, hvis de ikke selv kan håndtere arbejdet med støjen. 
  • De har f.eks. lavet et pilotprojekt med en gruppe medarbejdere, der flyttede ind i et storrum på prøve. 
  • De var afklaret omkring forventninger og afsætning af midler til resultatet og processen, inden de gik i gang med ombygning af lokaler eller indflytning i storrumskontoret.

Derudover

  • De sørger for, at traditionelle støjkilder ikke giver problemer. F.eks. ved at slukke computeren, hvis den ikke bruges i længere tid, tjekke om vinduer og ventiler er lukket helt, hvis det larmer udenfor, samt placere støjende kontormaskiner i andre rum.   

Senest revideret den 18. august 2020