Læs også:
Adfærd
-
De tager hensyn til hinanden – men uden at medarbejderne føler, at de skal lægge for meget bånd på sig selv.
-
De har lavet en særlig telefonordning, så telefonerne altid tages.
-
De laver retningslinjer i de enkelte afdelinger frem for at bruge overordnede, skriftlige regelsæt. Men de laver ikke for mange regler på forhånd, for tit går det bedre end forventet.
Indretning
-
De har indrettet caféer til mere uformel snak.
-
De har indrettet rum til (telefon-)samtaler eller fordybelse.
-
De er bevidste om valget af materialer i bygningen. I stedet for hårde gulve, der ser pæne ud, har de fx valgt gulvtæpper i gangarealerne.
-
De vælger materialer, der er gode til at absorbere lyd.
-
De har indført en ”forstyr-ikke”-knap på skrivebordene, så den enkelte kan signalere ønsket om fred og ro.
-
De placerer skrivebordene således, at medarbejdere med et naturligt arbejdsfællesskab sidder tæt sammen. Man oplever ofte mere støj, når den aktivitet, der foregår i lokalet, ikke er relevant eller aktuel for én selv.
-
De inddrager medarbejderne i indretning af lokalerne.
Indstilling
-
De er parate til at løse de problemer, der opstår.
-
De tager selv små problemer alvorligt, så problemerne ikke vokser sig større.
-
De har f.eks. været på studietur til andre arbejdspladser, der har storrumskontorer.
-
De arbejder systematisk med håndtering af eventuelle støjgener.
-
De får hjælp udefra, hvis de ikke selv kan håndtere arbejdet med støjen.
-
De har f.eks. lavet et pilotprojekt med en gruppe medarbejdere, der flyttede ind i et storrum på prøve.
-
De var afklaret omkring forventninger og afsætning af midler til resultatet og processen, inden de gik i gang med ombygning af lokaler eller indflytning i storrumskontoret.
Derudover
-
De sørger for, at traditionelle støjkilder ikke giver problemer. F.eks. ved at slukke computeren, hvis den ikke bruges i længere tid, tjekke om vinduer og ventiler er lukket helt, hvis det larmer udenfor, samt placere støjende kontormaskiner i andre rum.