Belysning og lydforhold har stor betydning i undervisningslokaler, hvor alle skal kunne se tavlen og høre underviseren. Mange elever i samme klasseværelse stiller også særlige krav til regulering af temperatur og ventilation samt god rengøring. I mange undervisningslokaler flyttes der ofte rundt på bord og stole, og det stiller store krav til fleksibel indretning og belysning.
For at skabe et behageligt indeklima i undervisningsbygninger er der en række generelle forhold, der med fordel kan tages i betragtning, før bygningen opføres eller indrettes.
Det er vigtigt at lægge vægt på…
- hensynet til syns-, høre- og allergiske handicap
- jævn, blændfri og refleksfri belysning i rummet og på tavlen
- mindst mulig støj fra stole, der skubbes
- lav efterklangstid
- ventilation afpasset lokalernes brugstid og volumen
- enkel og forståelig brug og indstilling af installationer
- gode rengøringsmuligheder
- gode opbevaringsmuligheder for overtøj
- antistatisk gulvbelægning og mindst mulig brug af tæpper
Kilde: Indeklimahåndbogen, kapitel 19, 2. udgave 2000, Statens Byggeforskningsinstitut.
Læs også: Stil krav til materialer
Undgå kemi
I et pilotstudie, som Det Økologiske Råd lavede i 2018-2019 målte man i 20 ud af 20 institutioner skadelige stoffer i indeklimaet, som er forbudt i legetøj, men tilladt i bl.a. skummøbler og andet inventar.
Derfor er det vigtigt at vælge inventar, som ikke afgasser med skadelige stoffer som f.eks. ftalater og flammehæmmere. Gå evt. i dialog med indkøbsafdelingen om at stille krav til indeklimamærkning eller anden relevant miljømærkning, når I f.eks. køber nye madrasser til børnene.
Læs mere om: