Del: - -

Fokuseret lys sætter en dæmper på eleverne

Generelt loftslys er ikke det bedste til koncentreret arbejde. Et forsøg fra 2017 på Frederiksbjerg Skole i Aarhus viser, at fokuseret lys kan dæmpe støjen med op til 6 dB i forhold til generel loftsbelysning.

Fokuseret lys sætter en dæmper på eleverne

Af journalist Lone Bolther Rubin. Foto: Finnur Pind

Det rette lys i klasseværelset kan effektivt dæmpe elevers støjniveau. Det viser en undersøgelse, som forskere fra Kunstakademiets Arkitektskole, DTU og Aarhus Universitet har lavet sammen med Henning Larsen Architects og SWECO.

Undersøgelsen foregik på Frederiksbjerg Skole i Aarhus i 2017, og resultatet var overraskende.

Støjniveau fald mærkbart med fokuseret lys

Ved at skifte fra generel loftsbelysning, der lyser hele rummet op, til en fokuseret belysning fra pendler over bordene, faldt støjniveauet mærkbart i 7 ud af 10 tilfælde.

- Det har os bekendt aldrig været undersøgt før. Vi havde en forventning om, at fokuseret lys ville skabe en mere rolig stemning, men det var overraskende, at det var så markant, fortæller Finnur Pind, der er PhD studerende på DTU.

Læs også:

Der blev foretaget avancerede lydmålinger af undervisningssituationer, hvor elever i 1.-6. klasse skulle arbejde selvstændigt eller 2+2.

Lys fra pendler gav op til 6 decibel mindre støj

Når pendlerne over bordene var tændt, var støjniveauet op til 6 decibel lavere, end når der var generel loftsbelysning. Allerede 1 decibel (dB) gør en hørbar forskel, mens 3 dB er markant og 6 dB meget markant hørbart. I gennemsnit faldt støjniveauet 1,7 decibel.

- Der er selvfølgelig mange variabler i spil, men vi har udelukket målinger, hvor vi vurderede, at andre faktorer kunne påvirke resultatet, så vi mener helt sikkert, at resultatet er troværdigt, siger Finnur Pind.

Sammenligningerne tager bl.a. højde for, at antallet af elever og aktivitetens karakter var ensartede.

Projektet var støttet af ELFORSK, Innovationsfonden og Dansk lyd.

Kilde: ‘Noise measurements during focus-based classroom activities as an indication of student’s learning with ambient and focused artificial light distribution’, Imke Wies van Mil, Baltazar Brière, Cheol-Ho Jeong, Olga Popovic Larsen, Anne Iversen, Finnur Pind.


Senest revideret den 15. februar 2024