Af journalist Lone Bolther Rubin
Disse råd handler mest om processen, når man skal flytte ind i lokaler, der tidligere har været brugt til andre formål. Hvis I skal bygge nyt, er der masser af inspiration og gode råd i afsnittet: Byg med omtanke
Gode råd til flytteprocessen:
1. Tænk holistisk
- Definer, hvilke funktioner og arbejdsgange der skal flytte ind.
- Hvordan passer det til indretningen og de eksisterende installationer?
- Gennemtænk alle aspekter af arbejdsmiljøet - brug evt. APV-værktøjet til at sikre, at I kommer hele vejen rundt, også om indeklimaet. (Det er under alle omstændigheder lovpligtigt at gennemføre en APV efter indflytning).
2. Gå i dialog
- Gå i dialog med alle interessenter fra medarbejdere til bygningens ejer. Læs evt. vores afsnit om brugerinvolvering.
- Inddrag også det tekniske driftspersonale, der kan sikre, at forholdene er i orden, inden i flytter ind.
3. Få eventuelt hjælp af en professionel miljørådgiver, hvis
- I skal flytte ind i lokaler, som er meget anderledes end dem, I har i forvejen.
- lokalet skal bruges til noget helt andet eller af flere mennesker end tidligere.
- I er i tvivl, om I kan styre processen selv.
Gode råd, især hvis der er flyttet på væggene:
4. Tjek ventilationen
- Er der både ind- og udblæsning i alle lokaler, eller er systemet blevet delt op af en væg? Hvis det er delt op, virker ventilationen ikke efter hensigten.
- Er der sat en væg tæt op ad indblæsningen, kan det give træk - retningen på indblæsningsluften kan evt. ændres. Sæt aldrig klude eller andet i indblæsningen for at undgå træk.
- Er luftskiftet tilpasset lokalets nye anvendelse og personbelastning?
5. Tjek evt. automatisk solafskærmning
- Hvem kan styre afskærmningen - og hvorfra? Bliver den styret fra ét lokale, men virker i flere, bør I få opdelt solafskærmningen, så den passer til lokalerne. Som minimum skal I aftale, hvordan systemet må overstyres.
6. Tjek støj og akustik
- Er væggene kun ført op til et nedhængt loft, kan støj (og brand) bevæge sig mellem rummene.
- Er kabelbakken isoleret mellem de nyindrettede rum? Ellers kan lyden (og evt. brand) også bevæge sig den vej mellem rummene.
- Er der andre krav til akustik end det, som lokalet er bygget til, på grund af en anden anvendelse? I så fald er der måske brug for at opsætte støjabsorbenter.
7. Tag temperaturen
- Er der varmeapparater med termostater i alle rum - eller har man sat en væg op, så rummet nu er uden varmeapparat? Det kan give store temperaturforskelle i lokalerne og skal selvfølgelig løses.
- Er der kilder til kulde eller ophedning på grund af ny indretning - f.eks. kan et rum være delt op, så det ene kun har sydvendte vinduer og det andet kun nordvendte.
- Det er muligt at få en idé om den interne varmebelastnings betydning for temperaturen i lokalet ved at beregne summen af varmekilder; personer + udstyr + lyskilder og sætte dem i forhold til lokalets areal. Varmebelastningen udtrykt i Watt pr. m2 kan omsættes til en mulig temperaturstigning i løbet af arbejdsdagen. Samme beregning kan foretages for den eksterne varmebelastning, altså solens påvirkning igennem vinduerne.
Andre mere generelle råd:
8. Tjek belysningsarmaturerne
- Er belysningsarmaturerne placeret, så de ikke blænder eller giver reflekser i evt. skærme? Når man flytter ind i noget, der har haft en anden anvendelse, skal belysningsarmaturerne meget ofte flyttes svarende til den nye indretning.
9. Beregn pladsbehovet
- Beregn pladsbehovet i forhold til de nye aktiviteter og antallet af personer i lokalet. Der skal være 12 m3 fri rumluft pr. person, hvis der ikke er mekanisk ventilation. 8 m3, hvis der er ventilation. Det har betydning for luftens kvalitet og medarbejdernes generelle velvære og koncentrationsevne.
10. Giv tid til afgasning
- Skal I have nyt inventar, eller skal der males? Så vælg nogle produkter, der afgasser mindst muligt, og bestil det, så det kan nå at afgasse, inden I flytter ind. Afgasning kan give gener for slimhinderne. Læs også vores afsnit om afgasning og om valg af materialer.